Οι σχεδιαζόμενες τρεις παρεμβάσεις για την οικοδομή

Τρεις παρεμβάσεις για την ανάσταση της οικοδομής οριστικοποιεί μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα το οικονομικό επιτελείο. Πρόκειται για παρεμβάσεις που σχεδιάζεται να περιληφθούν στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο που αναμένεται να καταθέσει η κυβέρνηση στη Βουλή το αργότερο έως τα μέσα Νοεμβρίου και να ψηφιστεί μαζί με τον προϋπολογισμό του 2020.

Η οριστικοποίηση των μέτρων στήριξης της οικοδομικής δραστηριότητας αναμένεται να γίνει έως τα μέσα Σεπτεμβρίου όταν και θα έχουν οριστικοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό και τα δημοσιονομικά στοιχεία για την τρέχουσα χρονιά τα οποία θα αποτελούν και μια σοβαρή ένδειξη για το επόμενο έτος.

Οι πληροφορίες από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης κάνουν λόγο για τρεις παρεμβάσεις προς την κατεύθυνση της στήριξης της οικοδομικής δραστηριότητας. Πρόκειται για:

- την αναστολή για μια τριετία, δηλαδή έως και το τέλος του 2022 του ΦΠΑ στην παράδοση νεόδμητων ακινήτων. Ο ΦΠΑ στα νεόδμητα ακίνητα θεωρείται από το επιτελείο της Καραγιώργη Σερβίας ως σημαντικό εμπόδιο για την επιτάχυνση της οικοδομικής δραστηριότητας καθώς αυξάνει σημαντικά το φορολογικό κόστος των μεταβιβάσεων ακινήτων. Με την αναστολή του ΦΠΑ θα επιβάλλεται φόρος μεταβίβασης με συντελεστή 3% σε όλες τις μεταβιβάσεις ακινήτων μειώνοντας έτσι το φορολογικό κόστος των επενδυτικών κινήσεων στην κτηματαγορά

- την αναστολή για επιπλέον τρία έτη, δηλαδή έως το τέλος του 2022, του φόρου υπεραξίας στα ακίνητα. Ο φόρος έχει ήδη ανασταλεί αρκετές φορές ως ανεφάρμοστος και με τη νέα αναστολή του οδεύει ουσιαστικά προς πλήρη κατάργηση. Για την… ιστορία, ο φόρος επιβάλλεται με συντελεστή 20% στη διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης και της τιμής πώλησης ενός ακινήτου. Είναι δηλαδή ένας φόρος που επιβάλλεται στο "κέρδος" που κατέγραψε ο πωλητής του ακινήτου

- την θέσπιση έκπτωσης 40% για τις δαπάνες ενεργειακής, λειτουργικής ή αισθητικής αναβάθμισης των ακινήτων εφόσον οι δαπάνες αποδεικνύονται με παραστατικά (τιμολόγια, αποδείξεις). Η έκπτωση θα μπορεί να διατηρείται μέχρι την απόσβεσή της και θα συμψηφίζεται με υποχρεώσεις προς την εφορία είτε αφορούν φόρο εισοδήματος, είτε ΕΝΦΙΑ. Η καθιέρωση τόσο μεγάλων εκπτώσεων, σύμφωνα με φοροτεχνικούς συνιστά το καλύτερο κίνητρο προκειμένου οι φορολογούμενοι να ζητούν και να λαμβάνουν αποδείξεις για κάθε εργασία επισκευής στα ακίνητά τους. Παράλληλα θα τονωθεί η οικοδομική δραστηριότητα.


Διαδικασία υποβολής κτηματογράφησης

 Όλα τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που έχουν οποιοδήποτε εμπράγματο ή άλλο εγγραπτέο δικαίωμα σε ακίνητο/α σε κάποιες από τις υπό κτηματογράφηση περιοχές υποχρεούνται να υποβάλουν δήλωση του Ν.2308/1995.

 Συγκεκριμένα, υπόχρεος υποβολής δήλωσης είναι ο ιδιοκτήτης ακινήτου, ο οποίος έχει κυριότητα (πλήρη ή ψιλή), και κάθε δικαιούχος επικαρπίας, δικαιούχος οποιασδήποτε άλλης προσωπικής ή πραγματικής δουλείας (οποιουδήποτε περιεχομένου), ο δικαιούχος εμπράγματης ασφάλειας, κατάσχεσης, εγγραπτέας αγωγής, εγγραπτέας μίσθωσης (χρονομεριστική, χρηματοδοτική, υπερενναετής), και κάθε δικαιούχος οποιουδήποτε άλλου εγγραπτέου δικαιώματος σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Ν.2664/1998.

 Υποχρέωση υποβολής δήλωσης έχουν και όσοι διαχειρίζονται ξένη περιουσία (π.χ. εκκαθαριστής διαθήκης, σύνδικος πτώχευσης, κηδεμόνας σχολάζουσας κληρονομίας, εκτελεστής διαθήκης, διαχειριστής ακινήτου κ.λπ.). Περιλαμβάνονται και το δικαίωμα με αιτία κτήσης την χρησικτησία, καθώς και το δικαίωμα με αιτία κτήσης την κληρονομική διαδοχή για τα οποία δεν έχει γίνει αποδοχή κληρονομιάς.

 Η δήλωση αφορά δικαίωμα και όχι ακίνητο. Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση που ένα ακίνητο ανήκει σε παραπάνω από ένα άτομο, πρέπει όλοι όσοι έχουν δικαίωμα σε αυτό να το δηλώσουν. Όποιος αποκτά δικαίωμα κατά την περίοδο συλλογής δηλώσεων υποχρεούται επίσης να υποβάλει δήλωση άσχετα εάν το δικαίωμα έχει ήδη δηλωθεί από τον προηγούμενο δικαιούχο.

 Για την υποβολή της δήλωσης του Ν.2308/1995 θα πρέπει να καταβάλετε το πάγιο τέλος κτηματογράφησης για κάθε δηλούμενο δικαίωμα ύψους:

  35€ για κάθε δικαίωμα σε κύριο χώρο

  20€ για κάθε δικαίωμα σε χώρο στάθμευσης ή αποθήκης που αποτελεί αυτοτελή ιδιοκτησία (με χιλιοστά στο οικόπεδο)

 Στις αγροτικές περιοχές τα φυσικά πρόσωπα που δηλώνουν περισσότερα από δύο (2) δικαιώματα κυριότητας ή δουλείας θα καταβάλλουν πάγιο τέλος για τα δύο μόνο δικαιώματα σε αγροτικές περιοχές, ανεξάρτητα από το συνολικό αριθμό δικαιωμάτων, που δηλώνουν στον συγκεκριμένο ΟΤΑ.

 Η αστική περιοχή όπως καθορίζεται για τις ανάγκες της κτηματογράφησης (ΦΕΚ 3317Β/10-12-2014) συνδέεται μόνο με την χρέωση του παγίου τέλους κτηματογράφησης, χωρίς ν’ αλλάζει κάτι στις πολεοδομικές και φορολογικές ρυθμίσεις και στο χαρακτηρισμό ενός ακινήτου πολεοδομικά και φορολογικά ως οικόπεδο ή αγροτεμάχιο (ή εντός – εκτός σχεδίου, εντός οικισμού κλπ) για τη σύνταξη συμβολαίων, αντικειμενικών αξιών και δηλώσεων Ε9 κλπ στην Εφορία.

 Αν το ακίνητό σας βρίσκεται σε περιοχή εκτός σχεδίου μπορείτε να απευθυνθείτε στο αρμόδιο Γραφείο Κτηματογράφησης για να μάθετε εάν πρόκειται για αγροτική ή αστική περιοχή.

Εκπρόθεσμη Δήλωση:

 Αν δεν υποβάλλατε δήλωση ιδιοκτησίας στο Εθνικό Κτηματολόγιο εμπρόθεσμα μπορείτε να υποβάλετε εκπρόθεσμη δήλωση, όπως ορίζεται από την Ελληνικό Κτηματολόγιο, κατά τη διάρκεια της κτηματογράφησης και μέχρι την ημερομηνία που θα οριστεί με απόφαση του ΥΠΕΚΑ. (Ελέγξτε Προθεσμίες). Στην περίπτωση αυτή όμως προβλέπεται η επιβολή προστίμου ανάλογα με το είδος και την αξία των ακινήτων. Σημειώνεται ότι η διαδικασία βεβαίωσης και εν συνεχεία επιβολής προστίμου, θα ενεργοποιηθεί σε μεταγενέστερο στάδιο. Συνεπώς, σε αυτή τη φάση δεν πληρώνετε πρόστιμο, παρά μόνο το πάγιο τέλος με τη γνωστή διαδικασία στις συνεργαζόμενες τράπεζες.

 Η δήλωση ιδιοκτησίας στο κτηματολόγιο είναι από το νόμο υποχρεωτική και αποτελεί προϋπόθεση για οποιαδήποτε πράξη αφορά το ακίνητο στο μέλλον (π.χ. μεταβίβαση, γονική παροχή ή δωρεά). Συγκεκριμένα, εάν δεν έχει υποβληθεί δήλωση για ακίνητο κτηματογραφούμενης περιοχής, θα πρέπει είτε ο αρχικός ιδιοκτήτης να το δηλώσει και στη συνέχεια να το μεταβιβάσει ή το ακίνητο να μεταβιβαστεί και στη συνέχεια να δηλωθεί από το νέο ιδιοκτήτη. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι για όσα ακίνητα δεν έχει υποβληθεί δήλωση δεν μπορεί να εκδοθεί οικοδομική άδεια.


Νέα ημερομηνία για την έναρξη υποβολής αιτήσεων στον Β’ κύκλο του Προγράμματος ανακοίνωσε το Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΚΑ). Η ηλεκτρονική υποβολή των αιτήσεων για το πρόγραμμα «Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον». μετατίθεται για τις 16 Σεπτεμβρίου 2019 

Δικαίωμα συμμετοχής στο Πρόγραμμα έχουν μόνο φυσικά πρόσωπα που:

   α. έχουν δικαίωμα κυριότητας (πλήρους ή ψιλής) ή επικαρπίας σε επιλέξιμη κατοικία

   β. πληρούν τα εισοδηματικά κριτήρια των κατηγοριών

 Ατομικό εισόδημα έως 10.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα έως 20.000 ευρώ, βασικό ποσοστό επιχορήγησης 60% και αύξηση της επιχορήγησης κατά 5% για κάθε προστατευόμενο μέλος με μέγιστο ποσοστό επιχορήγησης το 70%

 Ατομικό εισόδημα 10.000-15.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα 20.000 – 25.000 ευρώ βασικό ποσοστό επιχορήγησης 50% και αύξηση της επιχορήγησης κατά 5% για κάθε προστατευόμενο μέλος με μέγιστο ποσοστό επιχορήγησης το 70%.

 Ατομικό εισόδημα 15.000-20.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα 25.000-30.000 βασικό ποσοστό επιχορήγησης 40% και αύξηση της επιχορήγησης κατά 5% για κάθε προστατευόμενο μέλος με μέγιστο ποσοστό επιχορήγησης το 70%.

 Ατομικό εισόδημα 20.000-25.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα 30.000-35.000 βασικό ποσοστό επιχορήγησης 35% και αύξηση της επιχορήγησης κατά 5% για κάθε προστατευόμενο μέλος με μέγιστο ποσοστό επιχορήγησης το 50%.

 Ατομικό εισόδημα 25.000-30.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα 35.000-40.000 ευρώ βασικό ποσοστό επιχορήγησης 30% και αύξηση της επιχορήγησης κατά 5% για κάθε προστατευόμενο μέλος με μέγιστο ποσοστό επιχορήγησης το 50%.

 Ατομικό εισόδημα 30.000-35.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα έως 40.000-45.000 ευρώ βασικό ποσοστό επιχορήγησης 25% και αύξηση της επιχορήγησης κατά 5% για κάθε προστατευόμενο μέλος με μέγιστο ποσοστό επιχορήγησης το 50%.

  Ατομικό εισόδημα έως 35.000 ευρώ ή οικογενειακό εισόδημα έως 45.000 ευρώ βασικό ποσοστό επιχορήγησης 0% και αύξηση της επιχορήγησης κατά 0% για κάθε προστατευόμενο μέλος με μέγιστο ποσοστό επιχορήγησης το 0%, δεν χορηγείται επιχορήγηση αλλά δάνειο στο 100% του επιλέξιμου προϋπολογισμού και επιδότηση επιτοκίου.

 Επιλέξιμες για το Πρόγραμμα θεωρούνται οι δαπάνες που αφορούν εργασίες που θα εκτελεστούν μετά την έκδοση του πρώτου Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ). Το εν λόγω ΠΕΑ θα πρέπει να έχει εκδοθεί βάσει του νέου πλαισίου για τον Κανονισμό Ενεργειακής Απόδοσης Κτηρίων (ΔΕΠΕΑ/οικ. 178581, ΦΕΚ Β’ 2367/12.07.2017) και συνεπώς θα πρέπει να φέρει ημερομηνία μεταγενέστερη της 26.11.2017.

 Οι παρεμβάσεις, που υποβάλλονται με την αίτηση για υπαγωγή στο Πρόγραμμα, προκύπτουν βάσει των συστάσεων του Ενεργειακού Επιθεωρητή και αφορούν αποκλειστικά στις ακόλουθες κατηγορίες επιλέξιμων παρεμβάσεων.  

   1.Αντικατάσταση κουφωμάτων

       2.Τοποθέτηση/αναβάθμιση θερμομόνωσης

   3.Αναβάθμιση συστήματος θέρμανσης/ ψύξης

   4.Σύστημα ZNX με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ)



Εξασφάλιση προσβασιμότητας των ατόμων με κινητικές δυσκολίες στα κτίρια
 Ένα σημαντικό ζήτημα στον σχεδιασμό των κτιρίων και των δημόσιων χώρων αποτελεί και η ανεμπόδιστη πρόσβαση όλων των ατόμων ανεξαρτήτως ηλικίας ή/και φυσικής κατάστασης. Σύμφωνα με την ισχύουσα πολεοδομική νομοθεσία και τις Οδηγίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος, απαιτείται ο σχεδιασμός των κτιρίων καθώς και των κοινοχρήστων χώρων να γίνεται έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η προσπέλαση των ατόμων με κινητικές δυσκολίες. Γι αυτό το λόγο μέχρι το 2020 θα πρέπει όλα τα κτίρια στη χώρα μας, να έχουν προβεί στις κατάλληλες παρεμβάσεις δεδομένου ότι πέρα των ατόμων με κινητικά προβλήματα, τα άτομα με παροδικές αναπηρίες και τα λοιπά εμποδιζόμενα άτομα (έγκυες, νήπια, μικρά παιδιά, υπερήλικες κ.ά.) αποτελούν το 50% περίπου του πληθυσμού της χώρας (δηλ. ένας στους δύο πολίτες) με αυξητικές ανάγκες.
 Ποια είναι τα βασικά στοιχεία για ένα προσβάσιμο κτίριο;
  1. ΕΙΣΟΔΟΙ - ΥΠΟΔΟΧΗ
Κάθε κτίριο που χρησιμοποιείται από το κοινό θα πρέπει να είναι οπωσδήποτε προσβάσιμο από τα άτομα με αναπηρία, και γενικότερα από τα εμποδιζόμενα άτομα.
  2. ΘΥΡΑ ΕΙΣΟΔΟΥ
Η πόρτα εισόδου, θα πρέπει να έχει το κατάλληλο πλάτος, να μην είναι περιστροφική και γενικά όλος ο εξοπλισμός της εισόδου (χειρολαβή θύρας, κλειδαριά, κουδούνια κλήσεως, διακόπτες φωτισμού, αυτόματου ανοίγματος θύρας κ.λπ.) να τοποθετείται στο κατάλληλο ύψος.
  3. ΧΩΡΟΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ
Α) Οι υπόγειοι χώροι στάθμευσης θα πρέπει οπωσδήποτε να περιλαμβάνουν ειδικές θέσεις για τα αυτοκίνητα των ατόμων με αναπηρία, σε ποσοστό τουλάχιστον 5% του συνόλου των θέσεων στάθμευσης.
Β) Τα συστήματα ελέγχου των εισόδων των χώρων στάθμευσης δεν πρέπει να εμποδίζουν την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία στους χώρους αυτούς και ο εξοπλισμός που διαθέτουν (εκδοτήρια κλπ) να είναι κατάλληλα σχεδιασμένα.
Γ) Να υπάρχει προσβάσιμος ανελκυστήρας, που να οδηγεί από τον χώρο στάθμευσης στο εσωτερικό του κτιρίου.
Δ) Οι διαδρομές και ο εξοπλισμός να είναι σχεδιασμένα για να εξυπηρετούν τα άτομα με αναπηρία.
  4. ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟΙ ΧΩΡΟΙ ΚΤΙΡΙΩΝ
Α) Όλοι οι κοινόχρηστοι χώροι πρέπει να είναι προσβάσιμοι από όλους τους χρήστες, και τα εμποδιζόμενα άτομα ειδικότερα.
Β) Οι πάγκοι υποδοχής (reception) ή τα γκισέ συναλλαγής να επιτρέπουν την προσέγγιση από άτομο / χρήστη αμαξιδίου.
Γ) Να υπάρχει πρόβλεψη ελευθέρων χώρων για στάθμευση αμαξιδίων στους χώρους αναμονής του κοινού.
Δ) Οι διάδρομοι κυκλοφορίας να είναι πλάτους τουλάχιστον 1,30 μ. και να διαθέτουν χειρολισθήρες.
  5. ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΑ - ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΙ - ΘΕΑΤΡΑ
Στις αίθουσες θα πρέπει να προβλέπονται 2 θέσεις τουλάχιστον για τους χρήστες αμαξιδίων στην πρώτη σειρά των επίπεδων τμημάτων ή στην τελευταία σειρά των διαχωριστικών διαδρόμων των διαζωμάτων που καταλήγουν σε πόρτες εξόδου, με εύκολη πρόσβαση διαφυγής σε περίπτωση ανάγκης.
  6. ΚΥΛΙΚΕΙΑ - ΑΝΑΨΥΚΤΗΡΙΑ - ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΑ
Στον χώρο του κυλικείου και του εστιατορίου, όλοι οι εσωτερικοί και εξωτερικοί χώροι σερβιρίσματος πρέπει να είναι προσβάσιμοι. Ο σχεδιασμός των τραπεζιών και η χωροθέτησή τους θα πρέπει να επιτρέπουν την προσέγγιση σε αυτά και την χρήση τους από χρήστες αμαξιδίων. Κοντά στο χώρο των τραπεζοκαθισμάτων πρέπει να υπάρχουν χώροι υγιεινής για άτομα με αναπηρία.
  7. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
Πρέπει να υπάρχει ελεύθερος χώρος κάτω από τους πάγκους, ώστε τα άτομα σε αμαξίδια να μπορούν να χρησιμοποιούν άνετα τον εξοπλισμό και τα όργανα.
  8. ΓΡΑΦΕΙΑ
Όλοι οι χώροι πρέπει να είναι προσβάσιμοι στα άτομα με αναπηρία, να υπάρχει πρόβλεψη ελεύθερου χώρου για την παραμονή επισκέπτη σε αμαξίδιο, όπως επίσης χώρος για ελιγμούς και αναστροφή του αμαξιδίου.
  9. ΡΑΜΠΕΣ
Οι ράμπες θα πρέπει να έχουν πλάτος 1,50μ.
Ανά 10,00 μ. μήκους (για 5% κλίση) ή 8.00 μ. μήκους (για 6% κλίση), θα πρέπει να παρεμβάλλονται πλατύσκαλα διαστάσεων 1,50 Χ 1,50 μ., όπως και σε κάθε αλλαγή κατεύθυνσης – πορείας.
  11. ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΕΣ - ΑΝΑΒΑΤΟΡΙΑ
Α) Ανελκυστήρες: Σε κτίρια με περισσότερους του ενός ορόφου η δυνατότητα κατακόρυφης διακίνησης εξασφαλίζεται από ανελκυστήρες με ελάχιστες εσωτερικές διαστάσεις πλάτους 1,10 μ. και μήκους 1,40 μ. και άνοιγμα πόρτας 0,85 μ.
Β) Αναβατόρια:Τα αναβατόρια να έχουν καθαρές διαστάσεις 0,90 x 1,20 μ, η είσοδος στην οποία γίνεται απόλυτα ισόπεδα ή μέσω μικρής ράμπας. Στα σημεία εισόδου-εξόδου έμπροσθεν του αναβατορίου θα υπάρχει ελεύθερος χώρος διαστάσεων τουλάχιστον 1,50 x 1,50 μ.
  12. ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟΙ ΧΩΡΟΙ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΓΙΑ ΑμΕΑ
Οι απαιτούμενες διαστάσεις ενός κοινόχρηστου χώρου υγιεινής που εξυπηρετεί άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ),είναι 2,15 μ.x 2,15 μ. Ο δε σχεδιασμός των ειδών υγιεινής και ο όλος εξοπλισμός του W.C. θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να διασφαλίζoυν την πρόσβαση, σύμφωνα με τις οδηγίες και τους κανονισμούς.
  13. ΚΟΙΝΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΥΠΑΙΘΡΙΟΙ ΧΩΡΟΙ ΟΙΚΟΠΕΔΩΝ
Οι κοινής χρήσης υπαίθριοι χώροι των οικοπέδων, στα οποία κατασκευάζονται τα κτίρια, επιβάλλεται να διαμορφώνονται κατάλληλα, με διαδρόμους με ομαλό δάπεδο, κατασκευασμένο από συμπαγές μη ολισθηρό υλικό, χωρίς αναβαθμούς πλάτους τουλάχιστον 1,30 μ. και κλίσης μέχρι και 5%.
 Τι ισχύει με τα νέα κτίρια κατοικιών;
Στις νέες κατοικίες, που ανεγείρονται εντός ή εκτός σχεδίων, για τα άτομα με αναπηρία και τα «εμποδιζόμενα» άτομα, θα πρέπει να εξασφαλίζονται:
  1. Αυτόνομη (χωρίς τη βοήθεια κανενός) & ασφαλής (από κάθε άποψη) οριζόντια και κατακόρυφη προσπέλαση, ήτοι δυνατότητα προσέγγισης της εισόδου των κτιρίων από πεζοδρόμια/ κοινόχρηστους χώρους και προσπέλαση σ’ όλους τους εσωτερικούς και εξωτερικούς κοινόχρηστους χώρους του οικοπέδου και των ορόφων, σύμφωνα με τις ισχύουσες οδηγίες του ΥΠΕΚΑ «Σχεδιάζοντας για όλους» (με διαδρόμους, ράμπες, μηχανικά μέσα κ.λπ.).
  2. Συνθήκες εύκολης μετατρεψιμότητας των κατοικιών σε κατοικίες μελλοντικών χρηστών με αναπηρία/εμποδιζόμενων ατόμων, χωρίς να θίγεται ο φέρων οργανισμός του κτιρίου.
  3. Ένας τουλάχιστον προσβάσιμος χώρος αναμονής μίας θέσης αμαξιδίου σε κάθε όροφο, όταν ο πληθυσμός του ορόφου είναι μικρότερος από 200 άτομα ή ένας τουλάχιστον χώρος αναμονής με δύο θέσεις αμαξιδίου, όταν ο πληθυσμός του ορόφου είναι μεγαλύτερος από 200 άτομα.
 Τι ισχύει για τις παλιές κατοικίες;
Για τις κατοικίες που δεν διαθέτουν ανελκυστήρα και δεν διασφαλίζουν προσβασιμότητα σε άτομα με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα, είναι δυνατή η τοποθέτηση διάταξης ράμπας ή αναβατορίου, που θα διασφαλίζει την πρόσβαση των ΑμεΑ κ.λπ. από το πεζοδρόμιο στους εσωτερικούς /εξωτερικούς κοινόχρηστους χώρους κατά παρέκκλιση κάθε ισχύουσας διάταξης ή κανονισμού.
 Τι ισχύει όταν γίνεται αλλαγή χρήσης στο κτίριο;
Σε περίπτωση, που γίνεται αλλαγή χρήσης σε όλο ή σε τμήμα (π.χ. όροφος) του κτιρίου θα πρέπει να διασφαλίζεται υποχρεωτικά η προσβασιμότητα στα άτομα με αναπηρία ή εμποδιζόμενα άτομα στους κοινόχρηστους χώρους του κτιρίου με την προϋπόθεση να μην θίγεται ο φέρων οργανισμός του κτιρίου.
Σε αντίθετη περίπτωση η κατασκευή θεωρείται αυθαίρετη.
 Τι ισχύει για τα δημόσια κτίρια;
Στις υφιστάμενες δημόσιες υπηρεσίες καθώς και για τα κτίρια συνάθροισης κοινού όπως: χώροι συνεδρίων, εκθέσεων, μουσείων, συναυλιών, αθλητικών ή/και πολιτιστικών συγκεντρώσεων, ναοί, θέατρα/κινηματογράφοι, εστιατόρια/ ζαχαροπλαστεία/ καφενεία/κέντρα διασκέδασης, αίθουσες πολλαπλών χρήσεων, αίθουσες αναμονής επιβατών, τράπεζες/ανταλλακτήρια, προσωρινής διαμονής, εκπαίδευσης, υγείας και κοινωνικής πρόνοιας, δικαιοσύνης και σωφρονισμού, γραφείων και εμπορίου, βιομηχανίας και βιοτεχνίας, καθώς επίσης και στους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων και πρατηρίων καυσίμων επιβάλλεται να γίνουν οι απαραίτητες διαμορφώσεις, ώστε οι λειτουργικοί χώροι τους να είναι προσπελάσιμοι από άτομα με αναπηρία ή/και εμποδιζόμενα άτομα.
Οι διαμορφώσεις θα πρέπει να γίνουν σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες, πρότυπα και κανονισμούς του Υπουργείου Περιβάλλοντος και θα πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι το 2020, άλλως τα κτίρια θα θεωρούνται αυθαίρετα.
 Όταν τα κτίρια είναι υφιστάμενα τι υποχρεώσεις έχουν;
Ειδικά για την περίπτωση των υφιστάμενων κτιρίων, επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση:
  Α) Ανελκυστήρα με ελάχιστες εσωτερικές διαστάσεις θαλάμου: πλάτος 0,90 μ και μήκος 1,20 μ, ελεύθερο άνοιγμα πόρτας στη μικρότερη από τις παραπάνω διαστάσεις 0,80 μ.
  Β) Ενός τουλάχιστον προσβάσιμου σε άτομα με αναπηρία ή/και εμποδιζόμενα άτομα χώρου υγιεινής με κοινή χρήση ανδρών/γυναικών.
  Γ) Υφιστάμενα κτίρια με χρήσεις εμπορίου, γραφείων και καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος με ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων στον εσωτερικό ή εξωτερικό χώρο, με μικτό εμβαδόν μικρότερο από 100 τ.μ. μπορούν να εξαιρεθούν μόνο από την υποχρέωση δημιουργίας προσβάσιμων χώρων υγιεινής για το κοινό, εφόσον αυτό προκαλεί δυσανάλογη επιβάρυνση στους ιδιοκτήτες τους.
 Ποιες είναι οι εξαιρέσεις γενικά για όλα τα κτίρια;
Εξαιρούνται όλα τα κτίρια που έχουν μοναδική πρόσβαση σε δρόμο με βαθμίδες ή βρίσκονται σε οικόπεδα στα οποία η ελάχιστη διαφορά στάθμης του φυσικού εδάφους στην οικοδομική γραμμή από την επιφάνεια του πεζοδρομίου είναι μεγαλύτερη από 2.50 μ.
Απαλλάσσονται τα νέα κτίρια από την υποχρέωση διαμόρφωσης πρόσβασης στους πάνω από το ισόγειο ορόφους ή τους εσωτερικούς εξώστες ή αναβαθμούς τα κτίρια, εφόσον:
  α) Το εμβαδόν των εσωτερικών εξωστών (πατάρια) ή αναβαθμών αποτελεί ποσοστό μέχρι 50% του εμβαδού της κυρίως αίθουσας και όχι περισσότερο των 100.0 τ.μ. και η χρήση του είναι ίδια με αυτή της κυρίως αίθουσας ή οι εσωτερικοί εξώστες ή αναβαθμοί έχουν βοηθητική χρήση.
  β) Το συνολικό μικτό εμβαδόν των πάνω από το ισόγειο ορόφων είναι μικρότερο των 200,00 τ.μ. και συγχρόνως
  γ) το μικτό εμβαδόν κάθε ορόφου είναι μικρότερο των 70,0 τ.μ.
Προσοχή! Οι εξαιρέσεις αυτές δεν ισχύουν, αν η χρήση του κτιρίου είναι η μοναδική στον οικισμό και ταυτόχρονα στους πάνω από το ισόγειο ορόφους υπάρχουν χρήσεις για εξυπηρέτηση κοινού διαφορετικές από αυτές που υπάρχουν στον ισόγειο όροφο.
 Τι ισχύει για εκπαιδευτήρια – φροντιστήρια;
Στα ιδιωτικά σχολεία, ΙΕΚ, φροντιστήρια ξένων γλωσσών, κέντρα δια βίου μάθησης, επιβάλλεται η δυνατότητα πρόσβασης σε ΑμΕΑ σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, τουλάχιστον σε μία κτιριολογική μονάδα (κτίριο ή όροφο).
 Τι ισχύει για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος;
Οι επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών που εξυπηρετούν καθήμενους πελάτες πρέπει να διαθέτουν και αποχωρητήρια για ΑμΕΑ σύμφωνα με την ισχύουσα Πολεοδομική Νομοθεσία όπου αυτό προβλέπεται, τα οποία δύναται να συνυπολογίζονται στον συνολικό αριθμό χώρων υγιεινής που επιβάλλονται ανά χρήση. Ο αριθμός αποχωρητηρίων καθορίζεται ανάλογα με τον αριθμό των καθήμενων πελατών, που είναι δυνατόν να εξυπηρετηθούν στην επιχείρηση (δυναμικότητα) ή των απασχολουμένων στην επιχείρηση.
 Πώς πρέπει να διαμορφώνουν οι Δήμοι του κοινόχρηστους χώρους;
Κατά τη διαμόρφωση ή ανακατασκευή των κοινόχρηστων χώρων των οικισμών (π.χ. χώροι πλατειών/πεζοδρόμων/πεζοδρομίων/νησίδων, χώρων πρασίνου, στάσεων/αποβαθρών κ.λπ.) εφόσον το επιτρέπει η μορφολογία του εδάφους, επιβάλλεται να εξασφαλίζεται η δυνατότητα πρόσβασης ατόμων με αναπηρία ή/και εμποδιζόμενων ατόμων με οδεύσεις πεζών/ οδεύσεις τυφλών/κεκλιμένα επίπεδα (ράμπες) χωρίς αναβαθμούς με κλίση μέχρι 5%, προσβάσιμα μηχανικά μέσα κάλυψης υψομετρικών διαφορών σε συνδυασμό πάντοτε με κλίμακες, κατάλληλη τοποθέτηση αστικού εξοπλισμού, όπως στεγάστρων, καθιστικών, στύλων φωτισμού, κάδων απορριμμάτων, σήμανσης κ.λπ., καθώς και να διαμορφώνεται ποσοστό 5% των χώρων στάθμευσης ή τουλάχιστον ένας για χρήση αναπηρικών αυτοκινήτων, σύμφωνα με τις ισχύουσες οδηγίες, πρότυπα και κανονισμούς. Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται η κατασκευή μιας μεμονωμένης βαθμίδας σε οποιοδήποτε σημείο των κοινοχρήστων χώρων.
Σε όλες τις κλίμακες που κατασκευάζονται σε υπαίθριους χώρους επιβάλλεται η τοποθέτηση συνεχών πλαϊνών χειρολισθήρων και στις δύο πλευρές αυτών, σε δύο ύψη (0,70μ. και 0,90μ.) μετρούμενα από το πάτημα των βαθμίδων κατακόρυφα από την ακμή της βαθμίδας. Σε περιπτώσεις κλιμάκων πλάτους άνω των 3,60 μ. εκτός από τους πλαϊνούς χειρολισθήρες τοποθετούνται και ενδιάμεσοι διπλοί χειρολισθήρες. Σε πεζοδρόμια και σε πεζοδρόμους του μη βασικού δικτύου πεζοδρόμων, εφόσον η μορφολογία του εδάφους δεν επιτρέπει τη δυνατότητα δημιουργίας πλήρως προσβάσιμων χώρων κίνησης για άτομα σε αναπηρικό αμαξίδιο, εξασφαλίζεται πάντοτε η προσβασιμότητα για τις λοιπές κατηγορίες χρηστών.